.:: دومیـــــــــم | سرگرمی دانلود آموزش ::.

طنز جوک sms فال اخبار جنجالی عکس دانلود تفریح اموزش جومونگ عکس بازیگر هالیوود کلیپ های موبایل ترفند ها نرم افزار مجانی

.:: دومیـــــــــم | سرگرمی دانلود آموزش ::.

طنز جوک sms فال اخبار جنجالی عکس دانلود تفریح اموزش جومونگ عکس بازیگر هالیوود کلیپ های موبایل ترفند ها نرم افزار مجانی

برنامه های میرحسین موسوی اعلام شد

صریح ترین اظهارات میرحسین موسوی:
 گشت های ارشاد را جمع می کنم
ستاد ما پول‌های کلانی ندارد که سیب‌زمینی تقسیم کند



مهندس میرحسین موسوی پس از سخنان ابتدایی خود در جمع بیش از 500 خبرنگار و عکاس به سوالات مطرح از سوی نمایندگان افکار عمومی پاسخ داد.


به گزارش قلم‌نیوز، اولین سوال از سوی خبرنگار روزنامه اطلاعات که میزبان کنفرانس مطبوعاتی مهندس موسوی است، بیان شد. وی خطاب به نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ذهنیتی که مردم از شما دارند مربوط به دوران دفاع مقدس است و اینکه شما در آن زمان مشکلات اقتصادی را با ارایه کوپن حل می‌کردید؛ در حال حاضر در صورتی که پیروز شوید، سیاست اقتصادی شما چیست؟ آیا سیاست کوپن را ادامه می‌دهید یا نه؟ نظرتان در ارتباط با حذف یارانه‌ها چیست؟
میرحسین موسوی پاسخ داد: یکی از افتخارات دولت زمان جنگ استفاده از کوپن و اداره کشور به شکلی بود که کسی در این کشور از گرسنگی تلف نشد و مشکلات کشور حل شد و مردم با فراغ بال در جبهه‌های جنگ حضور پیدا و از حریم ارزش‌ها دفاع کردند.

وی بیان کرد: من بارها گفته‌ام که شرایط جنگی ایجاب می‌کرد چنین سیاستی اتخاذ شود و این فقط مربوط به کشور ما نبوده است و دیگر کشورهایی که به نحوی درگیر جنگ بوده‌اند بر منابع مالی و اقتصادی کشور خود مدیریت و نظارت قوی اعمال می کردند؛ از جمله کشور انگلستان؛ در کشور انگلستان در زمان جنگ بر خروج و ورود مواد غذایی نظارت می شد. ژاپن نیز ارز کشور خود را در موقعی شناور کرد که نزدیک 20 سال از جنگ گذشته بود و به تدریج خود را با شرایط جدید وفق داد.

موسوی بیان کرد: بعد از جنگ با توجه به شرایط جدید باید سیاست‌های جدید اتخاذ شود و کارهایی نیز در این ارتباط در کشور ما بعد از جنگ شروع شد.

اعمال شریط جنگی در وضعیت جدید، غیرعقلانی است

وی افزود: من گمان می‌کنم که سیاست اقتصادی به یک سری اصول بر می‌گردد اما تحت شرایط مختلف باید عوض شود و در شرایط جدید اگر بخواهیم شرایط جنگی را اعمال کنیم نه تنها این کار غیر عقلانی است بلکه توانایی و امکان این مساله نیز وجود نخواهد داشت و من فکر می‌کنم جواب من به این سوال نه است.

میرحسین موسوی با بیان این که در ارتباط با راه حل های اقتصادی در مورد برخی از آنها در بخش هایی در کشور ما اجماع وجود دارد و در بخش هایی تفاوت نظرات گفت: در اوایل انقلاب تعداد کارشناسان اقتصادی به تعداد انگشتان دست نمی رسید اما اکنون بیش از هزار نفر دکترای اقتصاد داریم که آنها فعالیت می کنند و می توان با تکیه بر نظرات این نخبگان اقتصادی طرح ها وبرنامه هایی برای اقتصاد کشور تبیین و طراحی کرد.

میرحسین موسوی گفت: در این ارتباط در وهله اول باید ثباتی در سیاستگذاری ها و نظام مدیریتی کشور ایجاد شود و باید یک نگاه نو به بودجه کشور ایجاد شود و در واقع تغییراتی را در این زمینه ایجاد کرد.

وی گفت: قدم بعدی راه اندازی تولید و امید بخشیدن به مردم ، بخش خصوصی و نیروی کار است و این که سیاستی اتخاذ شود که ارزش پول ملی کشور متزلزل نشود و کنترل افزایش نقدینگی نیز در جامعه صورت بگیرد.

مهمترین مشکل دولت بعدی تورم و بیکاری است

وی مهمترین مشکل دولت بعدی را مساله تورم و بیکاری خواند و گفت: باید برای حل این مسائل نگاهی نو به بخش خصوصی و هم چنین در راستای راه اندازی تولید تلاش زیادی بکنیم و در واقع مسائل گوناگونی که می تواند در جهت‌گیری های بازار موثر باشد را مدیریت کنیم.

به گزارش قلم‌نیوز، در ادامه این نشست مطبوعاتی، خبرنگار مهر خطاب به میرحسین موسوی گفت: شما بر اهمیت آزادی کانال های تلویزیونی تاکید کرده اید در صورتی که این امر بر قانون اساسی ممنوع شده است، آیا شما برای تحقق این امر می‌خواهید اصلاحاتی را در قانون اساسی ایجاد کنید؟

معتقد به آزادی کانال‌های تلویزیونی هستم

موسوی پاسخ داد: بنده در مجلس بازنگری قانون اساسی حضور داشتم و سخنگوی کمیته اجرایی آن بودم و همین مساله از جمله موارد پیشنهادی من بود و از آن دفاع کردم و بحث آزادی کانال های تلویزیونی را در آنجا مطرح کردم که این امر با مدیریت نظام صورت بگیرد و اکنون نیز این اعتقاد را دارم و اعتقادم عوض نشده است. یکی از دوستان در آن جلسه به شوخی به من گفت که شما می خواهید همه چیز دولتی شود و چیزی که باید دولتی شود می خواهید خصوصی شود و همه در آن جلسه خندیدند و این پیشنهاد تصویب نشد.

‌وی در ادامه گسترش رسانه ها در جهان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: به کشورهای اطرافمان از جمله عراق نگاه کنیم هم می بینیم آنها به چه میزان کانال های تلویزیونی دارند.

موسوی همچنین به گسترش اینترنت اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط فعلی امکان حرکت در این فضای فزاینده رسانه‌ای را نداریم.

وی گفت: هر تغییری در این زمینه باید با توجه به قانون اساسی صورت گیرد و شاید قانون اساسی مثل اصل 44 یک راه حلی را باز کند و در این چارچوب بتوان با آن روبرو شد یا این که منتظر باشیم بازنگری در قانون اساسی که هر چند سال صورت می گیرد، انجام شود و این نیز جزو آن تغییراتی باشد که در قانون اساسی صورت می گیرد و تا آن موقع صبر کنیم.

خبرنگار الجزیره پرسید: نظر شما در مورد رابطه ایران و آمریکا چیست؟ با توجه به این که اوباما رییس جمهور جدید آمریکا مسایلی را در ارتباط با رابطه با ایران مطرح کرده است آینده رابطه ایران و آمریکا را چطور می بینید؟ از طرف دیگر شما در سخنان اخیرتان بحث 270 میلیارد دلار را مطرح کردید که در کجا خرج شده است، به نظر شما این پول‌ها در کجا خرج شده است؟

موسوی پاسخ داد: جواب سوال آخر را نمی‌دانم باید اطلاعات کسب کنیم که کجا خرج شده است! درباره سوال اول نیز، لحن رییس‌جمهور جدید نسبت به رییس‌جمهور قبلی به صورت طبیعی تفاوت کرده است و همه ما این تفاوت‌ها را دیده‌ایم و باید منتظر بود که این تفاوت ها چه اثرات عملی را در رفتار آمریکا به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: البته سخنان اخیر اوباما در پراگ مقداری سایه بر موضع گیری های ایام عید انداخت و اتهاماتی را متوجه ما کرد که ما موافق این اتهامات نیستیم و ادامه این اتهامات می‌تواند بر هر نوع قدمی که در این ارتباط برداشته می‌شود سایه بیندازد.

رفتارها و سیاست‌های دولت جدید آمریکا را مدنظر داریم

وی گفت: بنده و مشاورانم رفتارها و سیاست های دولت جدید آمریکا را مدنظر داریم و به آن توجه می کنیم تا ببینیم این صحبت ها به کجا کشیده می شود و چه قدم هایی برداشته می شود.

خبرنگار اعتماد سوال کرد: در دوران شما ما شاهد بگیر و ببندهایی بودیم؛ البته من خودم در آن ایام کوچک بودم ولی بزرگترها تعریف می کنند؛ می خواهم نظر شما را در ارتباط با طرح امنیت اجتماعی بدانم، از طرف دیگر بحث تحزب حلقه مفقوده ای در صحبت های شماست. نگاه شما به تحزب چیست و آیا به احزاب در دولت آتی خود سهم خواهید داد یا نه؟

طرح امنیت اجتماعی تامین‌کننده نظرات و اهداف نظام نیست

موسوی گفت: طرح امنیت اجتماعی به نظر من تامین کننده نظرات و اهداف نظام نمی‌تواند باشد و حتی اثرات سوء دارد و مسائلی که مربوط به مسائل اجتماعی است باید با تکیه بر مزیت های اجتماعی بر اعتقادات و اعتماد به مردم حل و فصل شود و برخوردهای خشن اثر مثبتی ندارد. در جریان این برخوردها ممکن است سوءنیت هایی نیز اتفاق بیفتد و این ها به حساب نظام گذاشته شود و من این مساله امنیت اجتماعی و گشت ها را جمع می کنم.

یکی از مشکلات در کشور ما نبود احزاب واقعی است

موسوی همچنین به بحث حزب اشاره کرد و گفت: من عضو حزب جمهوری اسلامی بودم و اهمیت احزاب را می دانم؛ یکی از مشکلات در کشور ما نبود احزاب واقعی است و ما این مساله را در انتخابات می بینیم. چرا که اگر احزاب قوی در کشور داشتیم امروز با مشکلات کمتری روبرو می شدیم.

وی بر اهمیت این که احزاب دارای برنامه های دراز مدت باشند تاکید کرد و گفت: اگر احزاب امید داشته باشند که سهمی در انتخابات خواهند داشت و می توانند موثر باشند به تقویت نیروی انسانی اقدام می کنند و این بسیار مثبت است ولی ما در این ارتباط نیز ضعف داریم و باید ملت و خود احزاب پیگیری کنند که این مشکلات حل شود. ما معتقدیم که باید تشکل های قوی در چارچوب قانون در کشور شکل بگیرد.

مخالف تغییر کامیونی نیروها در وزارتخانه‌ها هستم

موسوی افزود: اعتقاد به احزاب را مساوی با سهم دادن به احزاب نمی دانم؛ البته اگر از سلیقه بنده در مورد گزینش مدیران سوال شود، من دید بازی دارم و هر کسی که در کشور خدمت کند و وجودش مانعی برای پیگیری سیاست ها و برنامه ها نباشد استفاده می کنم. مخالف تغییرات کامیونی نیروها در وزارت خانه ها هستم.

وی با تاکید بر این که باید قدر مدیران با تجربه را بدانیم گفت: البته باید مدیران جدید را جذب کنیم و از همه مدیران با گرایش های گوناگون در حد مقدور استفاده کنیم.

میرحسین موسوی یادآور شد: در زمان جنگ 9 نفری که با من کار می کردند که نه با مشی کلی دولت اما از نظر اجرایی مخالف بودند، با آنها جلسه می گذاشتیم و با آنها برای پیشبرد اهداف کشور کار می کردیم و نتایج خوبی نیز گرفتیم و آینده نیز این چنین خواهد بود.

در ادامه خبرنگار فارس پرسید: شما در این مدت نسبت به ساختارشکنان، کسانی که دین و امام (ره) را زیر سوال می بردند سکوت کردید و در ضمن خط قرمز شما و بخشی از احزاب چیست؟

موسوی پاسخ داد: شرایط اول انقلاب به نحوی بود که مثلا آقای شهید بهشتی می آمد و با آقای کیانوری و آقای دکتر پیمان مناظره و بحث و سعی می کرد که با استدلال، فضایی را درکشور باز کند و نمی توان این را به این معنا دانست که آقای بهشتی افکار خود را به سطح توده تقلیل می‌دهد. آقای بهشتی با استدلال و برهان وارد مناظرات می شد و به مصاف اندیشه های گوناگون می رفت.

وی گفت: در کشور ما ممکن است که بحث هایی مطرح شود و ساختار شکنی رخ دهد به آن معنا که بخواهد با نظام بجنگد، حساب این فرد با نظام‌های امنیتی است اما اگر کسی مثلا اعتمادش به نظام کمرنگ شده باشد ولی در چارچوب قوانین ومقررات عمل کند و قوانین را زیر پا نگذارد نباید با آن به عنوان یک فرد ملحد برخورد کرد.

موسوی بیان کرد: به عنوان یک فرد سیاسی با یک فرد ساختارشکن در رابطه با فعالیت های خود کنار نیامده ام و نمی آیم و سکوت نکرده ام. از سال 68 نیز که از نخست وزیری رفتم، هر سال 5 ، 6 سخنرانی داشتم که البته به مرور تقلیل یافت ولی هر سال یکی دو سخنرانی داشتم و مواضع خود را روشن در مورد اصول بنیادی انقلاب بیان کردم و براساس آن عمل می کنم و من به صورت سریع اصول خود را مطرح کرده ام و براساس آن اصول نیز رفتار می کنم.

اول انقلاب ما نظارت استصوابی نداشتیم

مهندس میرحسین موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که نظر او را درباره نظارت استصوابی پرسید گفت: اول انقلاب ما نظارت استصوابی نداشتیم. بعدا این موضوع تبدیل به قانون شد، مورد استناد قرار گرفت و اجرایی شد.
وی با تاکید بر ضرورت رعایت قوانین از سوی مسئولان دولتی و رییس جمهوری تصریح کرد: باید صورت و ظاهر قوانین رعایت عملی شوند؛ حتی اگر کسی به آن اعتقاد نداشته باشد.

به گفته نخست وزیر دوران دفاع مقدس در مجلس هفتم در زمانی که این بحث در آن دوره مطرح شد تنها کسی بوده است که صریحا و مکتوب نظر خود را اعلام کرد.

خبرنگاری از موسوی پرسید که رویکرد شما در زمینه‌ سیاست خارجی چیست؟ که او پاسخ داد: در زمان دیگر به تفصیل در این باره صحبت خواهم کرد اما ما به طور طبیعی در چارچوب کلی به دنبال تامین منافع حداکثری خود هستیم و با حفظ چارچوب‌های اعتقادی و حفظ اصول این کار و سیاست‌ها در حوزه‌ خارجی نباید همراه با زیاده‌روی و تندروی‌ باشد.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به این که در صورت انتخاب، سیاست تنش‌زدایی را در پیش خواهد گرفت، متذکر شد که سعی می‌کنیم اعتمادسازی کنیم و بدبینی‌های تصنعی و مربوط به برخی موضع‌گیری‌های افراطی را از بین ببریم. در رابطه با غرب یا شرق قطعا آنچه تعیین کننده است حفظ منافع کشور خواهد بود، هر چند که ما با همه‌ کشورهای شرقی و غربی می‌خواهیم ارتباط داشته باشیم.

موسوی عنوان کرد: کشورهایی در صحنه‌ دیپلماسی می‌توانند فعال و موثر باشند که با دست پر به این مصاف بروند. به طور مثال آمریکا قدرت بزرگی است که با ما مشکل دارد و هر زمان که می‌خواهد با ما برخورد کند ابتدا با برخی کشورها هماهنگی‌هایی انجام می‌دهد اما سوال اینجاست که ما چقدر توانسته‌ایم تاکنون از مزیت‌های نسبی‌مان در منطقه استفاده کنیم؟ ما رابطه‌ تعریف شده و منظمی با همسایه‌ها نداریم ضمن این که برنامه‌ روشنی هم برای ایجاد یک ارتباط فعال و سازنده وجود ندارد. در کل گرایش دولت بعدی به ریاست هر کسی که می‌خواهد باشد به نفع کشور است که در جهت دوستی با ملت‌ها، کشورها و دولت‌ها باشد و تنش‌هایی که پیش آمده از بین برود چرا که این مسئله برای اهداف کشور و توسعه‌ آن بسیار حیاتی است.

یک خبرنگار دیگر پرسید که در صورت انتخاب در بحث هسته‌ای و اعتمادسازی چه می‌کنید؟ موسوی گفت: بحث هسته‌ای از زمان جنگ تحمیلی و اول انقلاب آغاز شد و در آن زمان برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بسیار کار و تلاش شد. در دولت بنده و آقای هاشمی و دکتر خاتمی تلاش‌های زیادی در این زمینه شد اما کشورهای غربی به تعهدات خود عمل نکردند و ما از هر دری هم که وارد شدیم این کار امکان‌پذیر نشد. در قدم بعدی ایران به سمت کشورهایی که می‌توانستند در این رابطه به ما کمک کنند رفت اما در این مرحله هم هر بار ما با کارشکنی کشورهای غربی روبه‌رو بودیم و زمانی که امید خود را به این مسئله از دست دادیم به دلیل آن که این مسئله برای ما حیاتی است تصمیم گرفتیم روی پای خود بایستیم. زمان آقای خاتمی کارهای جدی در این زمینه آغاز شد و زمانی که دوران ریاست جمهوری ایشان تمام شد ما به این تکنولوژی رسیده بودیم و سانتریفیوژها عملیاتی شده بود و بحث تعلیق هم مطرح شد و در آخر دولت آقای خاتمی تعلیق شکسته شد.

وی افزود: تصمیمی که کل نظام گرفت این بود که باید این تکنولوژی را داشته باشیم و هیچ حق عقب‌نشینی در این زمینه وجود ندارد چرا که عوارض آن بسیار گسترده خواهد بود. عقب‌نشینی در این زمینه مثل عقب‌نشینی در زمینه‌ ملی شدن صنعت نفت است.

مهندس موسوی با یادآوری این نکته که مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند که موضع ایران انحراف به سمت مسائل تسلیحاتی و به خطر انداختن صلح جهانی نیست، تاکید کرد: در آینده مسئله‌ پیشرفت در این تکنولوژی مطرح است. این مسئله باید از موضوع انحراف به سمت مسائل تسلیحاتی جدا شود و اگر این اتفاق بیفتد زمینه برای کشور ما کم نیست. اما اگر این دو مسئله همان طور که تاکنون شاهد بوده‌ایم با یکدیگر گره بخورد حل آن دشوار خواهد بود. نهایتا در کل موضع من حفظ این تکنولوژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز است.

در ادامه این نشست مطبوعاتی، مهندس موسوی افزود: من برای خود غیر درست نمی‌کنم، با این که روی اصول خود محکم می ایستم و در این زمینه سابقه دارم سابقه ای که با من همراه است سریع برای خود خط قرمز نمی کشم و افراد را گروه گروه به غیر نظام و غیر خودم و غیر حرکت خود تبدیل نمی کنم؛ با اصلاح طلبان و اصولگرایان ارتباط قوی دارم و بارها گفته‌ام که اصلاح طلبی هستم که دایم به اصول مراجعه می کنم و در آینده هم دست خود را به سمت کسانی که نظام و اصول آن را قبول دارند دراز خواهم کرد.

وی هم چنین با اشاره به شعارهای بسیجیان در اوایل انقلاب گفت: در میان بسیجیان شعارهای بسیار زیبا و قشنگی هست که باید به آنها رجوع کنیم.

در ادامه خبرنگار خبرگزاری فرانسه با میانه رو خواندن موسوی به وجود افراط و تفریط‌هایی در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و پرسید: شما چه راهکاری برای مبارزه با این افراط و تفریط ها دارید و اگر رییس جمهور شوید چه کاری انجام خواهید داد که چهره ایران از این افراط و تفریط ها دور شود؟ همچنین نظر شما در مورد هولوکاست چیست؟

موسوی پاسخ داد: یکی از آسیب هایی که در سیاست خارجی ما دیده می شود همین افراط و تفریط هاست و این افراط و تفریط ها و برخی حادثه جویی هاست و این لطمات جدی را وارد کرده است و باید این افراط و تفریط ها را از بین برد.

وی درباره هولوکاست با اشاره به نظر اسلام در مورد انسان و هم چنین کشته شدن افراد گفت:در سال 1920 تا 24 ، تعدادی از افراد از ترس این که توسط نازی ها کشته نشوند به ایران آمدند واکنون قبرستان لهستانی ها در ایران وجود دارد. بحث در این است که این جنایت رخ داده و کم و زیاد مربوط به مورخان است اما سوال این است که فلسطینی‌ها در این قضیه چه گناهی دارند و چرا آنها باید تقاص جنایت هایی که توسط نازی ها صورت گرفته است را پس دهند و ما این سوالی را که مطرح می کنیم مطابق با هنجارهایی است که بشریت دارد و در واقع سوال ما این است که در این مساله چه گناهی فلسطینی ها دارند؟

وی در ادامه با تاکید بر تنش‌زدایی در سیاست خارجی بیان کرد: باید دستگاه دیپلماسی خود را نیرومند کنید که از حالت تدافعی بیرون بیاید و قدرت آن را بالا ببریم؛ ما می توانیم چهره ایران را در جهان احیا کنیم و این مشکلات را حل کنیم.

در ادامه خبرنگار ایسنا از مهندس موسوی پرسید که برخی این مساله را مطرح می کنند که شما ارتباط چندانی با نسل جوان نداشته اید و یکی از دغدغه های حامیان شما نیز ارتباط و آشنایی نسل جوان با شماست و این که نسل جوان یعنی نسل سوم و چهارم شما را به درستی نمی شناسند، برنامه شما برای ارتباط با نسل جوان چیست؟ و چه برنامه هایی را به طور کلی برای نسل جوان در نظر گرفته اید؟

موسوی در پاسخ با بیان این که این بحث مطرح می شود اما بین نسل‌های مختلف امکان گفت و گو وجود دارد و من به این مساله معتقدم، به حضور خود در فرهنگستان هنر اشاره کرد و گفت: من با جوانان ارتباط گسترده‌ای داشتم و بسیاری از جوانان مراجعه کننده به ما بودند و من با گرایشات و تمایلات نسل جوان آشنایی خوبی دارم.

وی اظهار کرد: جوانان ما متاثر از تغییراتی هستند که در خارج از مرزها در حال رخ دادن است و به سرعت به سمت مرزهای کشور ما در جریان است؛ البته نوع برخورد ما با این مساله بسیار مهم است، برخی معتقدند که باید در برابر این تغییرات ایستاد و راه را بست و در واقع سد ایجاد کرد که من به این نیز اعتقادی ندارم و معتقدم که ممکن است این مساله خطراتی را ایجاد کند و باعث جدایی نسل جوان از مجموعه نظام شود. معتقدم باید این تغییرات را بفهمیم؛ قدرت رسانه ها و فیلم ها را درک کنیم و در واقع تغییرات را بفهمیم و این تغییرات را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به این که یکی از مشکلات ما این است که اعتماد ما به جوانان کم شده است بیان کرد: مشاهده می‌شود جوانی که ریخت و قیافه اش کمی با ما متفاوت است، نسبت به آن هزار سوءظن پیدا می کنیم، در صورتی که این نگاه درست نیست.

موسوی هم چنین با اشاره به این که نهاد خانواده در کشور ما بسیار مهم است و خود شما نیز متعلق به خانواده های بزرگ هستید، به اهمیت کارکرد خانواده اشاره کرد و گفت: شما وقتی در یک میهمانی می روید افراد مختلفی را می بینید افرادی که به شدت متدین هستند، افرادی که به شدت باز یا بسته هستند، معتقدم خانواده بزرگترین کنترل کننده و تعادل بخش بین سلیقه های گوناگون است و ما باید به اهمیت نهاد خانواده توجه کنیم.

وی با بیان این که نباید به نحوی رفتار کنیم که اعتماد جوانان به نظام و جامعه کمرنگ شود و در واقع یک نوع افتراق و جدایی در جامعه صورت بگیرد گفت: ما باید به نهادهای سنتی توجه کنیم و آیا گشت های امنیتی جوانان ما را حفظ می کند یا یک پدربزرگ که درنهاد خانواده وجود دارد و فرزند خود را از تمام وجود دوست دارد و او را هدایت می کند.

به گزارش قلم‌نیوز، وی با بیان این که متاسفانه برخی از نهادهای سنتی در جامعه ما در حال از دست رفتن هستند گفت:همانطور که این عزیزمان از ایسنا گفت جوانان ما مسائلی دارند ولی من با آنها آشنا هستم و من اعتقاد دارم که ما باید اعتماد جوانان را به خودمان جلب کنیم و قدم اول این است که بدبین نباشیم آنها کشور خود را دوست دارند و با تکیه به این اندیشه ها یک ارتباط قوی با این نسل ایجاد کنیم.

وی افزود: اکنون مشکلاتی وجود دارد ولی اگر در ابتدای انقلاب به جوانان اعتماد نمی‌شد ما شاهد حضور آنها در جبهه نبودیم و اگر اکنون به جوانان اعتماد نکنیم، ما شاهد حضور آنها در صحنه های اجتماعی و سیاسی نخواهیم بود.
در ادامه خبرنگار ایرنا پرسید: اکنون کسانی از شما حمایت می کنند که در سال 68 و 69 با شما مشکل داشتند و در طول این سال ها نیز این افراد نسبت به آرمان های نظام مسایلی را مطرح کرده اند اما اکنون از شما حمایت می کنند نظر شما در این ارتباط چیست؟ از طرف دیگر شما در دولت خاتمی مشاور ایشان بودید، آیا شما از آقای خاتمی دعوت می‌کنید که در کابینه شما باشد و ایشان نیز مشاور شما باشند؟

موسوی گفت: گرایش های مختلفی از بنده حمایت می کند که از این گرایش ها استقبال می کنم و البته من حرف خود را می زنم و مواضع خود را صریح می گویم و با مردم صداقت دارم و از این موضوع نیز کوتاه نمی آیم؛ سیاست های خود را اعلام کردم و این حمایت ها باید با توجه به این سیاست ها باشد و من نمی توانم بنشینم و حساب کنم چرا فلانی این حرف را می زند و اکنون چنین موضعی دارد.

وی بیان کرد: بنده به مشاورت آقای خاتمی و هاشمی افتخار می‌کنم و به هر که رییس جمهور باشد و مسوولیت بر عهده داشته باشد و از نظرات من بخواهد استفاده کند، با کمال میل نظراتم را در اختیارش قرار خواهم داد.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره دعوت از سیدمحمد خاتمی برای حضور در کابینه گفت: جرات ندارم به آقای خاتمی بگویم که بیاید و در کابینه بنده حضور داشته باشد؛ البته از مشاورت ایشان استفاده می کنم و انتظار دارم که در مراحل قبل از انتخابات نیز هر مساعدتی که می تواند به ما بکند، انجام دهد و من همان طور که گفتم معتقدم باید از نظرات و مشورت های شخصیت های گوناگون نظام استفاده کرد.

خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درباره نحوه برخورد دولت‌ احتمالی مهندس موسوی با برنامه پنجم توسعه که توسط دولت نهم تدوین می‌شود، سوال کرد.

موسوی پاسخ داد: به دلیل مشکلاتی که در اجرا نشدن برنامه چهارم توسعه به وجود آمد، اصول حاکمی در این رابطه تصویب شده است که این اصول به تایید مجمع تشخیص مصلحت نظام و مقام معظم رهبری رسیده است و هر برنامه‌ای که تدوین می‌شود باید رعایت شود. نحوه برخورد مجلس با لایحه تحول اقتصادی این امید را می‌دهد که در خود مجلس توجهات لازم وجود دارد.
موسوی، پیش از مطرح شدن این پرسش به این موضوع اشاره کرد که از پایه‌گذاران روزنامه‌ی جمهوری اسلامی است و الان این روزنامه مستقل عمل می‌کند.

مهندس موسوی در ادامه این نشست خبری، به بحث امیدبخشی به بخش خصوصی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید فضای کسب و کار را بهتر کنیم گفت: این مساله، دو کار کارشناسی وسیع و اراده قوی و نیز همکاری همه قوا را می‌طلبد. ما باید جلوی فساد مالی را بگیریم البته نمی‌خواهم این مساله را این طور مطرح کنم که باید به دنبال یک مافیای نفتی خیالی باشیم بلکه تبادلات شفاف می‌تواند جلوی فساد و جرم‌خیزی را بگیرد. طبیعتا اگر جرمی هم حادث شد مقام قضایی باید به طور شفاف برخوردهای لازم را انجام دهد.
وی با بیان اینکه ثبات‌بخشی به سیاست‌های اقتصادی دولت یکی از کارهای لازم است افزود: وقتی سیاست‌ها شفاف نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که تصمیم‌گیری‌های درستی از سوی بخش خصوصی در این زمینه گرفته شود. وقتی در عرض مدت کوتاهی دو سه رییس بانک مرکزی عوض می‌شود، سرمایه‌گذار خارجی در چنین فضایی حاضر به سرمایه‌گذاری و ریسک نخواهد بود.
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس ادامه داد: حمایت از تولید داخلی یکی دیگر از سیاست‌های بنده است و زمان جنگ هم این مساله را دنبال کردم و تعداد موافقت‌های اصولی در آن زمان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این مساله باشد و طبیعی است که در شرایط فعلی این امر به شکل قوی‌تری صورت خواهد گرفت. این افتخاری برای ما نیست که مثلا پسته‌ی کالیفرنیایی در آجیل‌های ما قرار داشته باشد و البته این صرفا یک مثال ملموس است و ادامه‌ی آن را می‌توانیم در بخش‌های صنعتی و غیره دنبال کنیم.
موسوی در ادامه استفاده از مزیت‌های بیرون بودن از سازمان تجارت جهانی را یکی دیگر از برنامه‌های خود در این زمینه عنوان کرد و گفت: البته این حرف بدین معنی نیست که موافق ورود به سازمان تجارت جهانی نیستم اما الان که بیرون از آن هستیم، مزیت‌هایی برای ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم.

در ادامه خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز این پرسش را مطرح کرد که در صورت انتخاب شدن چطور می‌خواهید فضای فعلی را بازتر کنید؟ موسوی پاسخ داد: من در صحبت‌های خود بارها تاکید کرده‌ام؛ حتی اجرای صوری قانون، مقدمه تغییر و تحول عمیق است.
نخست وزیر دوران دفاع مقدس با ذکر یک مثال اظهار کرد: برای نمونه یک موسسه انتشارات را در نظر بگیرد که 20 سال سرمایه‌گذاری کرده و با سختی فراوان سرمایه‌ و نیرویی را جمع کرده است و مقداری هم کتاب در دست دارد. وقتی چند جلد از کتاب‌های این انتشارات را به دلیل اینکه با سلیقه‌ی ما جور نیست جمع‌آوری کنیم و چند سال نگه داریم ، آن موسسه را در معرض ورشکستگی قرار داده‌ایم چنانچه در این سال‌ها تعداد قابل توجهی از موسسات انتشاراتی ورشکسته شده‌اند. وقتی یک کتاب یک بار یا دو بار مجوز گرفته است کدام قانون به ما اجازه می‌دهد که آن کتاب را چند سال نگه داریم. درباره مطبوعات نیز همین مساله وجود دارد؛ بنابراین اگر قانون را آن طور که هست رعایت کنیم زمینه را برای باز کردن راه فراهم خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: اعتقاد دارم که بستن‌ها و محدود کردن‌ها در جامعه پاسخ نمی‌دهد بلکه مدیریت فضای کشور با داشتن مزیت‌های نسبی نظیر تمدن و سرمایه‌های اجتماعی به ما این امکان را می‌دهد که ظرفیت جامعه را بالا ببریم.

خبرنگار پرس‌تی‌وی از موسوی درمورد کاندیداتوری مهدی کروبی پرسید و اینکه آیا احتمال استفاده از آقای کروبی در کابینه وی وجود دارد؟ موسوی با تاکید بر اینکه آقای کروبی یکی از دیگر از دوستان ماست و از جمله چهره‌های محترم، با تجربه و تاثیرگذار هستند و حضور ایشان و نیز صحبت‌ها و روشنگری‌های ایشان فضا را باز کرده است، بیان کرد: حضور تک تک کاندیداها از جمله بنده در این فضا مغتنم است بنابراین از حضور ایشان خوشحال هستیم ولی اینکه در نهایت به کجا خواهیم رسید، باید ببینیم که چه می‌شود اما هرچه شود به نفع مردم خواهد بود.

خبرنگار روزنامه‌ی تهران تایمز از میرحسین موسوی سوال کرد که آیا از تشکیل دولت مستقل فلسطینی در داخل مرزهای 1967 حمایت می‌کنید؟ موسوی در پاسخ گفت: موضعی که ما می‌توانیم در قبال مساله فلسطین بگیریم و با هنجارهای بین‌المللی همسو و هم‌ساز است، این است که به رای مردم رجوع کنیم.
وی افزود: اگر براساس کنوانسیون‌ها و نرم‌های دنیا عمل کنیم، مشکل فلسطین قابل حل خواهد بود و تا این مساله حل نشود فکر نمی‌کنم که بحران اسراییل در منطقه حل شود. موضع یک طرفه و غیرمنصفانه کشورها و نگاه برخی از آنها مانند آمریکا به مساله فلسطین نیز موثر خواهد بود.

خبرنگار خبرگزاری رویترز پرسید: نظر صریح شما درباره مساله هولوکاست چیست و آیا حاضر هستید که با آمریکا پای میز مذاکره و گفت‌وگوی مستقیم بنشینید؟

موسوی با بیان اینکه راجع به هولوکاست صحبت کرده و خیلی هم صریح بوده است، افزود: بحث درباره هولوکاست دو بخش دارد، اول مساله افرادی است که کشته شده‌اند، سپس بحث بر سر تعداد کم یا زیاد آن افراد نیست چرا که بر طبق عقاید دینی مذهبی ما، کشته شدن یک نفر در بی‌گناهی مثل کشته شدن همه انسان‌هاست چه یهودی باشد و چه مسلمان.
موسوی ادامه داد: مساله‌ی دیگر این است که اگر هولوکاستی در آلمان یا لهستان بوده، این چه ربطی به مردم مظلوم فلسطین دارد که این چنین در غزه و در خاک فلسطین شاهد نسل‌کشی و هولوکاست دیگری باشیم. جهان غرب که درباره‌ی آن سوال واکنش نشان داد چطور در مورد این کشتارهای وسیع در فلسطین ساکت است. بنده نوع مطرح کردن هولوکاست را مناسب نمی‌دانم اما اگر این طور باشد که عده‌ای به بهانه‌ی هولوکاست حق داشته باشند که حق عده‌ا‌ی دیگر را بگیرند، با این مساله موافق نیستم.
وی در ادامه به مساله مذاکره با آمریکا اشاره کرد و با بیان اینکه لحن تبریک نوروزی اوباما با گفته‌های آمریکا متفاوت است افزود: ادبیات آقای اوباما را متفاوت با آقای بوش می‌دانیم ولی منتظر هستیم ببینیم که آیا این تفاوت در دیگر رویکردهای این کشور نیز وجود خواهد داشت یا خیر. اگر این تفاوت را ببینیم چرا مذاکره نکنیم؟ حتما مذاکره خواهیم کرد ولی اگر این طور نباشد پاسخ منفی است .

در ادامه خبرنگار روزنامه حیات نو به سفر موسوی به خوزستان طی روزهای آینده اشاره کرد و با اشاره به خرابی‌های باقی‌مانده از دوران جنگ در مناطق جنوب کشور ، از مهندس موسوی درباره‌ی برنامه‌های وی برای این مناطق سوال کرد. موسوی پاسخ داد: 5 استان ما مستقیما در جنگ بوده‌اند و آسیب‌های فراوانی دیده‌اند و حل مشکلات آن مناطق احتیاج به برنامه‌های دراز مدت دارد. بعد از قبول آتش‌بس بلافاصله اقدامات دولت برای بازسازی آن مناطق آغاز شد و پس از دولت بنده هم ادامه داشت. از اولویت‌های دولت بعدی رسیدگی به این مناطق و مشکلات موجود آن در آنجا خواهد بود. البته من قول دادن در این رابطه‌ را در سفرهایم به آن مناطق خیلی مناسب نمی‌دانم و معتقدم که وعده‌ها را پس از کار کارشناسی وسیع باید داد.
وی با اشاره به سفرهای خود تا زمان انتخابات اظهار کرد: قصد من این است که به همه استان‌ها مسافرت کنم اما اگر نشد، از همین حالا از آن استان‌هایی که ممکن است نتوانم به آنها سفر کنم، عذرخواهی می‌کنم و اگر این اتفاق افتاد، به دلیل اهمیت ندادن من به آن استان‌ها نخواهد بود بلکه مسایلی نظیر کمبود وقت در میان است.

همچنین خبرنگاری پرسید: شما پیش از این دو شرط در دست داشتن نیروی انتظامی و شبکه‌های تلویزیونی را برای ورود به صحنه انتخابات گذاشته بودید، آیا این شروط محقق شده است که شما وارد عرصه شد‌ید؟ موسوی در پاسخ با بیان این که دلایل حضورم را همین الان عنوان کردم، تاکید کرد: در ابتدا میلی به حضور در این عرصه نداشتم اما وقتی مشکلات را دیدم و در خود برای رفع این مشکلات توانایی لازم را دیدم به صحنه آمدم. البته اگر پیروز انتخابات باشم راهکارهایی را برای رفع این موارد پیدا خواهم کرد.
آیا برای حضور در صحنه‌ انتخابات با مقام معظم رهبری مشورت کردید؟ سوال دیگری که از مهندس موسوی پرسیده شد این بود.
نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس هم گفت: بنده با مقام معظم رهبری برای اعلام حضور مشورت نکردم اما ایشان به من وقت دادند که حتما خدمت ایشان خواهم رسید، اما کار خلافی نکردم و یقین دارم که ایشان از این مساله و البته حضور هر فرد دیگری که در چارچوب قانون به صحنه بیاید استقبال کرده و خوشحال می‌شوند.
خبرنگاری گفت که ستاد انتخاباتی شما انسجام جدی ندارد و به نظر نمی‌رسد با این ستاد در مقابل رقبا موفق شوید. موسوی نیز پاسخ داد: ما در قدیم که شطرنج‌بازی می‌کردیم، برای تضعیف روحیه‌ رقیب رجزخوانی می‌کردیم. ما ستاد قوی داریم و برخلاف گفته شما اعضای آن هم ضعیف نیستند بلکه به خوبی هم کار می‌کنیم. البته روش ما با روش ستادهای معمول تا حدودی فرق دارد. ما با پول کار نمی‌کنیم، البته این گفته به این معنا نیست که به پول احتیاج نداریم اما اساس کارمان را بر این نگذاشته‌ایم که بر اساس چند 10میلیارد تومان در صحنه‌ جامعه حضور یابیم.
وی درباره تبلیغات محیطی انتخاباتی گفت: از زاویه زیباشناختی از نظر من زیبا نیست که پرده‌های بزرگی در خیابان‌ها از عکس بنده نصب شود، این تصاویر به اعتقاد من حالت سرکوب و اثرات منفی برای مخاطب دارد و باعث زدگی می‌شود.

موسوی با اشاره به شعار ستاد انتخاباتی‌اش مبنی بر هر شهروند یک ستاد، تصریح کرد: این شعار در حال عملی شدن است و تاکنون صدها وبلاگ در این راستا در حال فعالیت هستند. هر چند که برخی از این سایت‌ها هیچ ربطی به ما ندارد و برخی چارچوب‌های‌شان با ستاد ما متفاوت است. ستادهای ما چارچوب‌هایش با برخی ستادهای دیگر تفاوت دارد. هر چند که این ستادها دارای قوت و قدرت‌هایی هستند.

وی ادامه داد: احساس می‌کنم در این روزها بسیاری از دوستان به صورت خودجوش خواهان فعالیت در این ستادها هستند و روز به روز این اقبال در حال افزایش است. البته برخی از این بحث‌ها و صحبت‌ها را می‌توان مثل رجزخوانی تلقی کرد و برخی از آن‌ها هم به اختلاف و روش‌ها برمی‌گردد.

این کاندیداری ریاست جمهوری دهم گفت: در دو ماه باقی‌مانده قطعا ما شاهد نشان دادن رویه‌ها و اصولی هستیم که ستاد بر روی آن‌ها ایستاده و قطعا اثربخشی آن‌ها را هم خواهیم دید.

مهندس موسوی درباره گفتمان سیاسی‌اش نیز توضیح داد: گروه‌های سیاسی به طور طبیعی شعارهایی انتخاب می‌کنند و پشت این شعارها صف‌بندی می‌کنند و حضور موثر دارند. البته در متن جامعه آنچه که اتفاق می‌افتد تا حدودی با گروه‌های سیاسی تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه جامعه‌ ما اگر به متن کشور رجوع کنیم متوجه می‌شویم که ویژگی‌های خوبی که اصلاح‌طلبی دارد را دنبال می‌کند، ادامه داد: در عین حال در این جامعه شاهدیم که پایبندی‌هایی به اصول وجود دارد. به ذهن من رسید که می‌شود برای وحدت صفوف ملت و اتحاد و وحدت ملی و نزدیک کردن حتی گروه‌های سیاسی همه را به این پدیده و واقعیت توجه دهیم و این ظرفیت بزرگ را سرمایه‌ی فعالیت‌های سیاسی خود قرار دهیم.

موسوی با اشاره به این که در دوران انقلاب شعارهای اساسی و مهمی داشتیم که بر اساس آن کشور را پیش بردیم و توانستیم مشکلات را حل کنیم، خاطرنشان کرد که زنده کردن برخی از آن بنیادها و شعارها احساس می‌کنم ضرورت امروز جامعه ماست و زنده کردن این شعارها می‌تواند به ما کمک کند که راحت‌تر و سریع‌تر با مسائل موجود جامعه مواجه شویم.

وی با یادآوری این که در ابتدای انقلاب بحث صف‌بندی و خط‌کشی روشنی از لحاظ نظری بین اسلام مترقی و اسلام تحجری و آمریکایی در میان بود، گفت: توجه به این مساله که هر نوع اسلامی نمی‌تواند رهایی‌بخش باشد برای ما رهایی بخش است و این نکته‌ی مهمی است.

موسوی با اعتقاد بر این که برخی از مشکلات در جامعه ناشی از این است که ما یک رویکرد تحجری نسبت به مسائل جهان داریم، ادامه داد: ممکن است ما آرزو داشته باشیم که برخی نظام‌ها در دنیا عوض شود و نظام‌های بهتری جایگزین آن‌ها گردد اما وقتی ما بر اساس یک عقیده‌ی مذهبی زمان تعیین می‌کنیم که این نظام چه زمانی به پایان تاریخی خود خواهد رسید و بر اساس این پیش‌بینی سیاست خارجی تدوین می‌کنیم، دچار مشکل می‌شویم و این همان چیزی است که بنده قصد اشاعه آن را ندارم.

موسوی با بیان این که متاسفانه به نام دین این مساله مطرح می‌شود، گفت: اگر این روش درست بود در دوران دفاع مقدس حضرت امام (ره) به عنوان یک عارف وارسته و به عنوان بزرگترین متفکر زمان می‌توانستند پیش‌بینی کنند که چند سال دیگر جنگ تمام می‌شود و سیاست‌های‌مان را بر این اساس تبیین می‌کردند اما ایشان بسیار علمی و واقع‌بینانه به مسائل جهان نگاه می‌کردند و همین مساله به ما امکان داد که بعد از هشت سال بدون این که کوچک‌ترین بخشی از کشور را واگذار کنیم پیروز گردیم.

موسوی با تاکید بر این که بر این اساس معتقدم این گفتمان جدید می‌تواند در آینده همه‌گیر شود و اثر بگذارد، ادامه داد: حداقل اثر این مساله در نزدیکی گروه‌های سیاسی و آحاد جامعه به یکدیگر است.

این کاندیدای ریاست جمهوری دهم در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص احتمال رابطه با آمریکا و منافعی که این مساله برای ایران دارد پرسید، گفت: یقینا اگر ما بخواهیم چنین همکاری با کشوری داشته باشیم برای ما نفع دارد و قطعا هر چقدر چنین کشوری گسترده‌تر و از منابع وسیع‌تری برخوردار باشد این نفع برای ما بیشتر خواهد بود اما برای این ارتباط نباید هزینه‌هایی بپردازیم که برای ما غیرقابل تحمل باشد. آقای اوباما در تبریک نوروزی خود به مساله سلاح‌های اتمی اشاره کرد و در صحبت دیگری مساله موشک‌ها را به آن اضافه کردند و این امکان وجود دارد که در صحبت دیگری ایشان چیز دیگری را اضافه کنند لذا باید دید در این مساله ارتباط چقدر نفع می‌بریم و چقدر ضرر می‌کنیم. نظام ما یک نظام ساده نیست و این حساب و کتاب‌ها را برای خود دارد.

موسوی ادامه داد: در کشور ما تابویی در این زمینه نیست که بگوییم به هیچ وجه ارتباطی نخواهیم داشت حتی زمانی که آمریکا ارتباط خود را با ایران قطع کرد و این ارتباط به بدترین وضع خود رسید حضرت امام ارتباط با آمریکا را به آدم شدن آمریکا منوط کردند و ما معنای این جمله را در این شرایط به این شکل تفسیر می‌کنیم که اگر ادبیات آقای اوباما و علائمی که می‌دهد در جهت نتایج عملی سیر کند طبیعی است که می‌تواند گشایشی ایجاد شود و منافع خوبی را می‌تواند داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی که پرسید که آیا شما از تاکتیک‌های انتخاباتی اوباما همانند استفاده از اینترنت برای پیروزی استفاده می‌کنید، گفت: شرایط فرهنگی ما با آمریکا فرق می‌کند در کشور ما روحانیت، علما، نهادهای سنتی همه تک تک در نوع آرایی که در صندوق‌ها ریخته می‌شود نقش دارند البته شعار ستاد ما هر شهروند یک ستاد است و این شعار به این دلیل انتخاب شد که ستاد ما با مسائل مالی سنگین قاطی نشود البته استفاده وسیع از اینترنت جز مزایای ستادهای جدید است که پیش از این چنین امکانی وجود نداشت اما استفاده بهینه از اینترنت را در مبارزه‌ی انتخاباتی‌مان خواهیم داشت.

خبرنگار برنا به ماجرای مک‌فارلین در دوران نخست‌وزیری مهندس موسوی و مذاکرات مشاورین موسوی در آن زمان در این مساله اشاره کرد و پرسید چرا چنین مذاکرات پنهانی در آن زمان انجام شد، پاسخ داد: این که چرا که در آن شرایط این قضیه مطرح نشد کافی است که به مذاکرات مجلس و برخورد حضرت امام با کسانی که می‌خواستند از این مساله اسلحه‌ای بسازند و شخصیت‌های نظام را مورد تهدید قرار دهند مراجعه شود. با این کار دلیل این مساله کاملا مشخص می‌شود که چرا در آن زمان این مساله بیان نشد. خود مساله مک‌فارلین زمانی که آشکار شد که مذاکراتی در جهت گرفتن امتیازاتی صورت می‌گرفت خود حضرت امام فرمودند که این مساله در سطح عموم مطرح می‌شود که در آن حدی که مقدور بود توسط آقای هاشمی رفسنجانی مساله چندین بار مطرح شد.

وی گفت:‌ راجع به این مساله که چه افرادی در این مساله بودند گویا تقاضای سوال کننده این است که ما تمام اعضای وزارت اطلاعات را به همه معرفی کنیم که من نمی‌فهم که این چه نوع آشکارسازی است. اگر منظور این است که چه اتفاقاتی افتاده است آقای هاشمی در همان زمان هم در نطق‌هایشان مباحثی را مطرح کردند. موسوی در پاسخ به این خبرنگار گفت: به عنوان یک مرید امام شما را ارجاع می‌دهم که به فرمایشات حضرت امام در این رابطه توجه کنید اگر فرد علاقمندی به امام هستید والا که هیچ.

وی در واکنش به سوال دیگر خبرنگار سایت برنا که با نام بردن از فردی در ستاد وی، او را شخصی افراطی که سال‌ها سابقه زندان دارد خواند، گفت: به نظر من بسیار بی‌اخلاقی است که اسم فردی را که قدرت دفاع از خود ندارد در اینجا بیاوریم و وی را به مسائلی متهم کنیم. شعار ستاد ما همان طور که گفتم هر شهروند یک ستاد است چرا که ستاد ما پول‌های کلانی ندارد که در چهارراه‌ها آش به مردم بدهد و کیسه‌ سیب‌زمینی تقسیم کند. ستادهای ما نمی‌توانند برای رای جمع کردن پول کف دست مردم بگذارند لذا طبیعی است که افراد گوناگون در این ستاد جمع شوند اما مهم این است که ستاد ما بر اساس پایبندی به اصول انقلاب شکل گرفته و به قانون اساسی و رهبری معتقد هستند و بر روی این چارچوب‌ها حرکت می‌کند.

موسوی همچنین درباره سوال دیگری راجع به امکان حضور همزمان نخست وزیر و رییس جمهوری در قانون کشور گفت: قانون اساسی این اجازه را نمی‌دهد البته زمانی که بحث بازبینی قانون بود من جز مدافعین حفظ نخست‌وزیری بودم و صریحا هم از این قضیه دفاع کردم. اما در نهایت رای مردم انتخاب رییس‌جمهور بود و هم‌اکنون هم من دیگر هر نوع بازبینی در این زمینه را پرهزینه می‌بینم و فکر می‌کنم به ضرر مملکت تمام خواهد شد.

میرحسین موسوی در پایان این کنفرانس با تشکر از حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه‌ اطلاعات به دلیل در اختیار گذاشتن آمفی تئاتر روزنامه اطلاعات برای برگزاری این کنفرانس عنوان کرد که دولت‌ها می‌روند و خدمات در کشور باقی می‌ماند، بحث‌های امروز هم به این معنا نیست که ما از خدمات مدیران کشور، وزراء، کارمندان و آقای رییس‌جمهور چشم‌پوشی کرده‌ باشیم. در این کشور با نیت‌های خوب کارهایی صورت می‌گیرد اما انتخابات است و ما ایراداتی داریم. فکر می‌کنیم نگاه به این ایرادات امکان تجدید نظر درستی را ایجاد کند.

مهندس موسوی در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود در مقدمه‌ای، با تاکید بر قانون‌گرایی در کشور، گفت که وقتی قانون‌گریزی به یک رویه تبدیل شود باید نسبت به نظام احساس خطر کنیم.

به گزارش خبرنگار قلم‌نیوز، مهندس میرحسین موسوی، یکی از مهم‌ترین دلایل حضور خود را مساله‌ی قانون‌گریزی عنوان کرد و گفت: اجرای قانون هر چند در شکل صوری، قدم اول برای حفظ و حراست از کرامت انسانی و حفظ منافع ملی است.

هیچ مساله‌ای بالاتر از اجرای قانون نیست

موسوی با بیان اینکه وقتی شرایطی ایجاد کنیم که قانون‌گریزی نه یکبار بلکه بارها تکرار و تبدیل به رویه شود باید نسبت به نظام خود احساس خطر کنیم ادامه داد: ممکن است قانون‌گریزی با نیت خوب هم صورت گرفته باشد اما فکر می‌کنم هیچ مساله‌ای بالاتر از اجرای قانون نباشد.

وی انتخابات در کشور را یک فرصت برای ملت جهت نگاه کردن به آنچه گذشته است، خواند و بیان کرد که انتخابات فرصتی است برای تجدیدنظر در تصمیمات خود بر اساس نقد گذشته و نگاه به آینده.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس با بیان اینکه این نگاه متاثر از شرایط جهانی و داخلی است، افزود: جامعه‌ی ما در چهار سال گذشته تغییراتی داشته است و اتفاقاتی که افتاده است، می‌تواند در تصمیم‌گیری مردم موثر باشد.

همه باید از یک انتخابات آزاد رقابتی منصفانه حمایت کنند

وی اظهار کرد: این تاثیر زمانی است که با تکیه بر کرامت انسانی که یکی از تجلی‌های آن در چارچوب یک انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی می‌تواند بروز کند، در مردم امید به وجود بیاورد و احساس کنند فضایی در این زمینه وجود دارد. بنابراین جزو وظایف اصلی دولت، ملت، همه نهادها، ارگان‌ها و رسانه‌هاست که از یک انتخابات آزاد رقابتی منصفانه حمایت کنند.

موسوی در ادامه با اشاره به انگیزه حضور خود در صحنه و نیز توضیح درباره فعالیت‌هایش در طول 20 سال گذشته، گفت: سال 68 کار بنده در دولت تمام شد و در آن دوره، تجدیدنظری نیز در قانون اساسی انجام شده بود و خود به خود پست نخست‌وزیری برداشته شده بود. بنده نه تنها در آن مقطع بلکه در مقاطع قبلی هم فکر می‌کردم که ما انقلاب کردیم که افراد در یک پست و مقام، همیشگی و جاودانی نباشند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون اساسی، امید بود که سلیقه‌های گوناگونی به صحنه بیایند گفت: من معتقدم اگر این قوانین به درستی رعایت شوند، هر عقیده و فکری می‌تواند وجود داشته باشد زیرا یک نظام در طول زمان تثبیت می‌شود و هیچ مسوولی هم نمی‌تواند روی کار بیاید مگر اینکه تفاوت‌هایی با فرد قبلی داشته باشد. ابتدا برادر بزرگوارمان آقای هاشمی تشریف آوردند و بعد هم آقای خاتمی تشریف آوردند که من هم در سال 76 همان نظر را داشتم.

مهندس موسوی در ادامه اظهار کرد: هیچگاه این نگرانی را نداشتم که فردی از جناح راست یا چپ به روی کار بیاید. گر چه ممکن بود که خودم گرایش خاصی داشته باشم اما اصل را در خود نظام می‌دانستم و اعتقادم این بود که هر چند به صورت سینوسی ولی کشور به پیش خواهد رفت. اگر کسی در کاری افراط می‌کرد، فرد بعدی تلاش می‌کرد، آن را تعدیل کند. در انتخابات ریاست جمهوری نهم هم افراد مختلفی آمدند و انتخابات انجام شد.

موسوی گفت: آنچه در دوره‌ جدید مرا به سمت حضور راند و از هفت - هشت ماه پیش که بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح بود، هر وقت از من در این مورد سوال می‌شد، بر خلاف همیشه جواب نه، ندادم، این بود که احساس کردم خود آن قواعد و قوانین در حال آسیب خوردن و از بین رفتن است و این انگیزه‌ی ورود من بود و از همان ابتدا که این بحث‌ها مطرح شده بود نیز این فکر را داشتم اما هر چه زمان گذشت بر این فکر خود مصرتر شدم.

برهم خوردن ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور از دلایل حضورم است

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس، در ادامه سخنانش، دومین دلیل عمده‌ی حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری را برهم خوردن ساختارهای تصمیم‌گیری در کشور عنوان کرد و گفت: مساله دوم بهم زدن ساختارهایی در سیستم تصمیم‌گیری است که بهم خوردن آنها امکان تصمیم‌گیری عقلانی را در کشور از بین می‌برد و حفظ این ابزارها بسیار مهم است. وقتی این نظام تصمیم‌گیری درست را بهم بزنیم امکان تصمیم‌گیری درست در شرایط پیچیده را از دست می‌دهیم و به قهقرا می‌رویم.

موسوی با بیان اینکه دلیل بعدی، مساله‌ی عدم شفافیت گردش اطلاعات در کشور بود، بیان کرد: بنده نه یکبار، نه دوبار، نه 10 بار بلکه بارها این مساله را دیده‌ام که مردم، نخبگان و همه‌ی قشرهای ما با آمارهای متفاوتی مواجه شده‌اند و امکان تشخیص درست را از دست داده‌اند. وقتی گردش آزاد اطلاعات در کشور وجود نداشته باشد امکان تصمیم‌گیری درست از بین می‌رود و یکی از اساسی‌ترین حقوق ملت از آنها سلب می‌شود.

به گزارش قلم‌نیوز، مهندس موسوی در ادامه برخی افراط و تفریط‌ها را به عنوان یکی از دیگر دلایل حضور خود خواند و افزود: هر افراطی هزینه زیادی برای ما دارد و اگر مراقب نباشیم، تبدیل به تفریط‌هایی نیز می‌شود. تا جایی که می‌بینیم حتی مساله‌ای مثل بحث دوست‌داری ملت اسراییل را می‌شنویم. در جاهایی آنچنان غرب‌ستیزی و شعارهای ما اوج می‌گیرد که برای جبران آن بعضا ناچار به فرستادن پیام‌ها و نام‌های بی‌حاصلی به هزینه‌ی مردم می‌شویم. قطعا ادامه این مساله مهلک خواهد بود.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس به نحوه برخورد با سرمایه‌های اجتماعی جامعه اشاره کرد و ادامه داد: مهم‌ترین سرمایه‌ اجتماعی ما عزت و کرامت ملت ماست و انقلاب ما هم براساس آن پیروز شد و دوام یافت.

عزت نفس ملت را برای روزهای سخت خود نگه داریم

وی تصریح کرد: اگر قرار باشد شبهه‌ای در این مساله پیش بیاید و با دادن پول، صدقه و گونی‌های سیب‌زمینی و هدایا به این کرامت ضربه بزنیم و مردم را تحقیر کنیم نمی‌توانیم عزت نفس ملت را برای روزهای سخت خود نگه داریم.

وی خاطرنشان کرد: اگر لازم است به مردم کمک شود، این کمک، حق مردم است و نباید انتظار محبت ویژه‌ای از آنها داشته باشیم. اگر قرار است برای مردم کاری انجام شود، باید معلوم شود که بر اساس کدام قانون است وگرنه ممکن است شبهاتی در این زمینه ایجاد شود.

مهندس موسوی در ادامه، برخی اولویت‌های خود در صورت انتخاب شدن به عنوان رییس‌جمهور را بیان کرد و گفت: بنده تصمیم دارم در صورتی که انتخاب شوم در اولین گام آسیبی را که به دستگاه‌های تصمیم‌گیری رسیده است جبران کنم. گرچه برخی از این آسیب‌ها دامنه‌دار خواهد بود. تصمیم دارم فضایی برای گردش آزاد اطلاعات درست کنم زیرا این مساله هم حقی برای مردم و هم وسیله‌ای برای مبارزه با فساد است.

موسوی با بیان اینکه قصد دارم بر عزت و کرامت مردم تکیه کنم و صادقانه با آنها در ارتباط باشم افزود: تلاش خواهم کرد که در سیاست‌های محوری کشور ثبات ایجاد کنم. متاسفانه ما در این سال‌ها لغزان بودیم و دائما سیاست‌های ما در حال تغییر بوده است و بسیاری از ضایعات امروز بر همین اساس است مخصوصا در زمینه‌های اقتصادی.

وی بها دادن به آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی را یکی دیگر از محورهای اصلی برنامه‌های خود عنوان کرد و ادامه داد: این آزادی‌ها شامل آزادی بیان، عقیده، فکر و آزادی انتشار مطبوعات و کتاب، البته در چارچوب قانون می‌شود؛ حتی اگر قانون را قبول نداشته باشیم باید از راه قانونی آن را عوض کنیم.

تلاش خواهم کرد از منابع کمیاب کشور برای اداره‌ درست جامعه بهره ببرم

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با بیان این که تلاش خواهم کرد از منابع کمیاب کشور برای اداره‌ درست جامعه بهره ببرم بیان کرد: من از کلام مقام معظم رهبری در رابطه با نام‌گذاری امسال به نام اصلاح الگوی مصرف استفاده می‌کنم و می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصلاحات در این زمینه، اصلاح الگوی مصرف ما در قبال منابع کمیابی مانند بودجه ، ارز و منزلت‌های اجتماعی است که در اختیار دولت قرار دارد.

موسوی همچنین درباره برنامه‌های خود در بخش سیاست خارجی اظهار کرد: من برای یک سیاست خارجی فعال در جهت نیل به اهدافی که بر اساس منافع ملی ما تعریف شده با پایبندی به اصول و حرکتی که منجر به تنش‌زدایی شود به ویژه در قبال کشورهایی که دوست دارند با ما ارتباط داشته باشند-در هر سطحی که باشد- تلاش خواهم کرد.

وی با بیان اینکه افراط و تفریط‌ها در این زمینه آسیب‌های زیادی به ما زده است تاکید کرد: باید تلاش زیادی کنیم تا بتوانیم اعتمادی در سطح بین‌الملل را نسبت به خود ایجاد کنیم.

موسوی ایجاد این اعتماد را به نفع منافع ملی در داخل کشور و در سطح بین‌الملل خواند.



@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

آفتاب: میرحسین موسوی گفت: «رویکردی که به دنبال ایجاد سدی بزرگ در مقابل سیل تغییرات است، منجر به بسته شدن روزنامه‌ها و رسانه‌ها، از بین بردن آزادی‌ها و قطع کردن نقش مردم در حاکمیت ملی و دینی خود خواهد شد».

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی "کلمه" میرحسین موسوی که در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران سابق روزنامه جمهوری اسلامی در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کارکنان نهاد نخست وزیری و اعضای حزب جمهوری اسلامی در موسسه دین و اقتصاد سخن می‌گفت با بیان این مطلب و تبریک عید نوروز به حاضرین و ملت ایران به بررسی اهمیت تغییرات جهان در سرنوشت کشور پرداخت و گفت: «بخشی از این تغییرات مربوط به منافع ملی، بخشی ناشی از فرآیندهای جهانی شدن و بخشی دیگر ناشی از قدرت یافتن فضای مجازی از جمله اینترنت و ماهواره هاست».

کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری با تحلیل واکنش‌های مختلف در برابر تحولات جهانی افزود: «عده‌ای تسلیم هر نوع تحولی می‌شوند و عده‌ای دیگر تلاش می‌کنند سدی نفوذ ناپذیر در مقابل سیل تغییرات و دگر گونی‌ها بسازند و برای توقف آن‌ها تلاش می‌کنند، اما در رویکرد سوم تغییرات به رسمیت شناخته شده و برای مدیریت آن‌ها با استفاده از مزیت‌های نسبی کشورمان تلاش می‌شود».

وی ادامه داد: «باید واقع بین باشیم و پس از دست‌یابی به فهمی درست از واقعیت‌های پیش روی کشور، تلاش کنیم با توجه به امتیازات نسبی، توانمندهای کشور، فرهنگ غنی اسلامی و گذشته بسیار عمیق خود، تغییرات را به نفع مصالح ملی کشور مدیریت کنیم».

وی با اشاره به نتایج متفاوت این سه رویکرد، اظهار داشت: «رویکرد دوم، خوشبین است که می‌توان جلوی سیل تغییرات را سد کرد و با ایجاد سدی بزرگ، تغییرات را در پشت آن کنترل و به این ترتیب کشور، نظام و ارزش ها را حفظ کرد، اما این رویکرد نمی‌تواند نتیجه دراز مدتی برای کشور ما داشته باشد؛ چرا که تغییرات را به اندازه‌ای در پشت یک سد بسیار بلند جمع می‌کند که این سد شکسته شده و به دنبال آن ضایعه‌ای به بزرگی تخریب‌های ناشی از جاری شدن سیل تغییرات انباشته شده در پشت آن سد برای کشور به بار خواهد آورد».

موسوی در ادامه توضیح داد: «رویکردی که به دنبال ایجاد سد بزرگ در مقابل سیل تغییرات است، منجر به بسته شدن روزنامه‌ها و رسانه‌ها، از بین بردن آزادی‌ها و قطع کردن نقش مردم در حاکمیت ملی و دینی خود خواهد شد».

وی افزود: «در رویکرد منفعلانه یعنی رویکرد اول نیز باید تسلیم هرنوع اتفاقی شد که در جهان رخ می‌دهد، نتیجه این رویکرد آمریکایی شدن جامعه ما و تسلیم در مقابل پروژه‌های "جهانی کردن" و نه "جهانی شدن" است».

میرحسین موسوی نتیجه گرفت: «رویکرد سوم یعنی قبول تغییرات که به عنوان واقعیت پیش روی کشور و مدیریت آن هاست، تنها راه حل واقعی باقی مانده برای اداره کشور است».

وی با اشاره به این که در رویکرد واقع بینانه ارزش‌ها حفظ می‌شود، استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و استقرار عدالت را از اهداف انقلاب اسلامی خواند و تأکید کرد: «در این رویکرد همه این اهداف را حفظ می‌کنیم، فرهنگ مان را حفظ می‌کنیم و از آزادی و باز کردن فضا نمی‌ترسیم، بلکه در مقابل تغییرات پیش روی جامعه ظرفیت سازی می‌کنیم و در این صورت بی تردید تغییرات را تبدیل به فرصت خواهیم کرد».

میرحسین در ادامه به تحلیل آثار سیاسی داخلی و خارجی متفاوت این دو رویکرد پرداخت و توضیح داد: «در رویکرد ایجاد مانع در مقابل تغییرات نوعی ترس همگانی را گسترش
” قبول تغییرات به عنوان یک واقعیت تنها راه حل باقی مانده برای کشور است “
می‌دهیم و بدلیل این ترس نمی‌توانیم با جهان ارتباط منطقی برقرار کنیم، سیاست داخلی و خارجی ما دچار مشکل می‌شود، وضعیتی انفعالی پیدا می‌کند، اما در رویکرد واقع بینانه ما با اندیشه "مدیریت تغییرات" مواجه هستیم؛ بی آن که ارزش‌ها و منافع خود را فراموش کنیم، تلاش می‌کنیم با نگاهی شجاعانه و پر از خلاقیت و جسارت با تغییرات روبه رو بشویم».

نخست وزیر دهه نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: «انقلاب اسلامی نشان داد که می‌توان چنین نگاهی داشت؛ بر آن دسته از هنجارهای بین المللی که ممکن است بر ضد منافع ملی ما عمل کنند، غلبه کرد؛ به عنوان یک کشور به روز با برخورداری از جامعه‌ای نو و مدرن در جهان ظاهر شد و از این طریق ارزش‌های خود را به جهان عرضه کرد و به سامان دادن ارزش‌های جهانی متناسب با ارزش‌های عمومی و دینی خود پرداخت».

کاندیدای دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران با بیان اینکه انتخاب در میان این سه رویکرد، بزرگترین مساله پیش روی نظام ماست، گفت: «اسلام آن گاه یک اسلام ناب است که بتواند با تحولات جهان امروز روبرو شود و از امتیازات آن استفاده کند و با استفاده از نقاط قوت دینی و ملی در آن تاثیر بگذارد».

موسوی افزود: «اسلامی که شرایط زمان را درک نکند، اسلام تحجری و اسلامی که به منافع مردم پاسخ نمی‌دهد، طبیعی است جز ابزاری برای عقب ماندگی، استثمار، استحمار و باز هم زنده کردن نفوذ بیگانگان نخواهد بود و چنین اسلامی هرگز نمی‌تواند در دنیا اثرگذار باشد؛ بلکه به تدریج ما را فرسوده خواهد کرد و ابزارهای تأثیرگذاری را از ما خواهد گرفت».

میرحسین یادآور شد: «باید توجه کنیم که توضیحات حضرت امام درباره اصطلاح اسلام ناب مربوط به دوسال آخر عمر مبارک ایشان است، طرح مکرر ویژگی‌های اسلام ناب در این دوران به گونه‌ای است که گویی ایشان زمینه خطر و انحرافی جدی در نوع فهم از اسلام را بسیار جدی می‌دیدند».

وی تصریح کرد: «من با این تلقی مفهوم "اسلام ناب محمدی" را مطرح کردم و معتقدم هنوز زمینه‌های این نوع نگاه چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و همچنین سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی باقی ست؛ در میان مردم و مسولان چنین نگاهی ریشه دار است و چنین نیست که این نگاه به اسلام به کلی از میان رفته باشد، اما باید قدری درباره این فهم از اسلام اجماع کنیم و این نگاه نو را که خیر و برکات زیادی برای کشور ما به دنبال داشته است، در ابعاد مختلف داخلی و خارجی احیاء کینم و با نگاهی که رهبر فرزانه انقلاب به مسائل فرهنگی دارند مشکلی برای انتخاب این رویکرد وجود ندارد».

رئیس فرهنگستان هنر در ادامه به طرح برخی از مسائل جوانان پرداخت و گفت: «نسل جدید با مسائل بسیار جدیدی همچون اشتغال، ازدواج، فرهنگ های نو و مسائلی از این دست روبروست که برای رفع هیچ یک از آن‌ها، راه حل‌های روشنی ارائه نمی‌شود».

میرحسین موسوی با تأکید بر این که راه حل برخی از مشکلات فرهنگی جوانان با انتخاب رویکرد واقع بینانه در مقابل تغییرات و تحولات جهانی است گفت: «اگر رویکرد قبول تغییرات در جهان را بپذیریم و مدیریت تغییرات را براساس توانایی ملی و دینی خود پی‌گیریم، می‌توانیم به پرسش های نسل سوم هم پاسخ دهیم، اما اگر همان رویکرد نخست را در سد کردن، بستن و تنگ کردن فضا در پیش بگیریم، باید شاهد از دست رفتن جوانان و بیگانگی آنها با نظام باشیم».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با گرامی داشت یاد یاران بزرگ انقلاب چون شهید بهشتی، شهید باهنر، شهید رجایی و دیگر شهدای انقلاب اسلامی گفت: «همواره برای من این پرسش مطرح است که از راه شهیدان چه چیزی برای ما باقی مانده است؟ و این انگیزه که برخی از دوستان بعد از 30 سال، آن هم در یک روز تعطیل دور هم جمع می‌شوند نشان می‌دهد که سرمایه‌های مشترک عظیم و ارزشمندی میان آن ها وجود دارد. و هنوز راه شهیدان میتواند
” کسی که مسوولیت حضور در انتخابات را می‌پذیرد به این معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده “
انگیزشی برای جمع شدن باشد».

وی افزود: «در مواجهه با سختی‌ها و دشواری‌ها و بیراهه رفتن‌ها، واقع بینی و نگاه درست به آن چه که پیش روی داریم به ما می‌آموزد که باید نگاهی امیدوارانه نسبت به آینده نیز داشته باشیم؛ امیدی که برگرفته از دستآوردهایی است که هنوز با ماست».

میرحسین تصریح کرد: «این دستاوردها همان صلح، صفا، ایمان و اعتقاد به اسلام و حاکمیت ارزشهای دینی و ارزشهای ملی در جامعه ماست».

وی با اشاره به این که این آثار دستآوردها و دگرگونی‌هایی که انقلاب اسلامی مردم ایران در کشور و در دنیا ایجاد کرد، ادامه دارد، گفت: «در این جمع کسانی هستند که می‌دانند و خود لمس کرده‌اند که چه فضای مخوف و غیر انسانی را در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی پشت سر گذاشتیم، گر چه ممکن است نتوانسته باشیم تمام ویژگی های فضای پاکی را که در سال‌های دوران اولیه انقلاب حاکم بود تا کنون حفظ کنیم».

وی با اشاره به این که تحولات و دگرگونی‌های پیآمد انقلاب اسلامی انطباقی میان فضای کشورمان با فضای رایج در دنیا ایجاد کرد، گفت: «بسیاری از این تحولات برگشت ناپذیر است؛ از جمله آن، فضاهای آزاد و بازی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور ما ایجاد و منجر به توسعه این فضا در جهان اسلام شد».

کاندیدای دهمین دوره انخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهار نگرانی یکی دیگر از حاضران درباره ممنوعیت‌هایی که وی درباره چاپ پوستر توسط ستاد وضع کرده است، گفت: «ما دو راه حل در پیش روی خود داشتیم، یا می‌بایست از سرمایه‌های چند ده میلیاردتومانی در ستاد استفاده کنیم و وامدار، یا حداقل شرمنده مجموعه‌هایی شویم که هزینه می‌کنند و آلودگی هایی را می‌پذیرفتیم که در این رویه‌های تبلیغاتی خطر آن وجود دارد و یا در راه حل دیگر بر انگیزش‌های مردمی که اعتباری به مراتب والاتر دارند تکیه می‌کردیم که البته ستاد باید در این زمینه بیشتر فعال باشد».

وی افزود: «در این رویکرد، تبلیغات برای بنده نیست، تبلیغات برای ایجاد یک تغییر است».

میرحسین با اشاره به شعاری که ستاد انتخاباتی وی با عنوان «هر شهروند یک ستاد» برگزیده است، گفت: «همه کسانی که دوست دارند در جهت این تغییر حرکتی کنند، با ابتکار خود می‌توانند بی آنکه منتظر ستاد باشند در گرداگرد خود زمینه‌ای برای این تغییر ایجاد کنند».

وی با اشاره به این مضمون یکی از جملات بیانیه اعلام کاندیداتوری خود که «متن دست نویس پشت شیشه مغازه‌ای اثرش از یک پلاکارد بیشتر است»، گفت: «می‌توان این تمثیل را در عمل عمق بخشید و توسعه داد و از ابداعات و ابتکارات همه کسانی استفاده کرد که در این زمینه برای فعالیت انگیزه دارند».

میرحسین در پاسخ به اظهار نگرانی یکی از حاضران درباره آغاز تخریب‌های مخالفان وی تأکید کرد: «آن گاه که فردی مسوولیت حضور در صحنه انتخابات را می‌پذیرد به این معناست که خود را برای هر اتفاقی آماده کرده است».

وی با هشدار نسبت به پیامدهای توقف در وضعیت کنونی گفت: «همه ما لمس می‌کنیم وضعیتی که در آن قرار داریم، وضعیت خوبی نیست؛ جهت گیری‌های نامناسب در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، و قانون‌شکنی و شکستن ساختارهای تصمیم گیری، اگر ادامه دار باشد، مصالح دینی و مصالح ملی در خطر خواهد بود».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، با اشاره به گفتمان خود گفت: «بر این باورم که اهداف اصلاحات از میان همه اقشار بویژه قشرهای مستضعف باید بجوشد و با اعتقاد این اقشار و حمایت آنها می‌تواند اصلاحات تداوم داشته باشد طبیعی است که فکر کنیم این اصلاحات با عقاید دینی مردم و اصول بنیادی انقلاب سازگار خواهد بود و یا به عبارتی دیگر مقابل این اصول نخواهد بود».

میرحسین درباره معنای اصلاح طلبی با تکیه بر اصول متذکر شد: «این حرف تازه بنده نیست، من در دوره جنگ و در طول 20 سال گذشته در دیدارهای خصوصی و عمومی بر همان موضعی تکیه کرده‌ام که در اطلاعیه اخیر مطرح شده است».

وی تصریح کرد:
” اقشار پایین بیشترین آمادگی رابرای ایجاد تحول دارند و بالقوه اصلاح طلب‌ترین قشرها، قشرهای فقیر هستند؛ آن ها چیزی برای از دست دادن ندارند و دائم به دنبال بهتر شدن زندگی و جامعه خود و یافتن راه حل‌هایی برای بهتر شدن وضعیت خود هستند “
«قرار ما این نبود خلاف اعتقادی که دارم با مردم سخن بگویم، این نوعی دغل و دروغ است و امیدوارم تا روز انتخابات با صداقت و صراحت با مردم صحبت کنم».

میرحسین یکی از اصول را بازگشت به قشرهای پایین دست خواند و افزود: «بر این باورم که بازگشت به قشرهای مستضعف یک وظیفه بنیادین حکومت است؛ چنانکه در این باره دستورات دینی بسیاری ارائه شده است؛ حکومت می‌تواند مقابل اغنیا نباشد، تولید و تجارت را تشویق کند و حکومت می تواند به نقش بی‌بدیل بخش خصوصی در تحقق رشد و توسعه ایمان داشته باشد. اما حکومت خود باید مشهور به همنشینی با فقرا باشد؛ این ویژگی یک نظام اسلامی است، اگر نظام اسلامی نباشد، ممکن است بتوان این ویژگی را از آن حذف کرد، ولی با ادعای اسلامیت و جمهوریت نمی‌توان سر نوشت نظام را جدا از توجه به اقشار مستضعف تصور کرد».

عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: «بررسی‌های جامعه شناختی نیز به خوبی نشان می‌دهد که بازگشت به اقشار مستضعف از منظر جامعه شناختی اهمیت بالایی برای حکومت برخودار است؛ چرا که اقشار پایین بیشترین آمادگی رابرای ایجاد تحول دارند و بالقوه اصلاح طلب‌ترین قشرها، قشرهای فقیر هستند؛ آن ها چیزی برای از دست دادن ندارند و دائم به دنبال بهتر شدن زندگی و جامعه خود و یافتن راه حل‌هایی برای بهتر شدن وضعیت خود هستند. آنها مهم ترین سرمایه برای دوام جمهوریت و اسلامیت نظام هستند».

وی ادامه داد: «ورای این نگاه سیاسی، به نظر می‌رسد در چارچوب یک منطق اخلاقی هر حکومتی در مقابل این قشرها وظایفی دارد، نمی‌شود که در هنگامه جنگ این طبقات، بچه‌های خود را قربانی کنند؛ چنانکه زمانی خیابان‌های تهران برای تشییع جنازه‌های شهدای همین قشرها بسته می‌شد، اما اکنون آن ها را فراموش کنیم و به طبقه دیگری روی بیاوریم؛ پس این حریت و آزادگی و عهد و پیمانی که با این قشرها بستیم کجا رفت؟ آیا فکر نمی‌کنید که دلیل آن که ما به عنوان یک طبقه جدید نمی‌توانیم با قشرهای پایین سخن بگوییم، در گفت و گوی با آن ها لکنت پیدا کرده‌ایم و با اول انقلاب فرق کرده‌ایم، ناشی از آن است که اینان را فراموش کرده‌ایم؟ و این نگاه هیچ تناقضی با فراهم کردن بستر های مناسب برای حضور توانمند بخش خصوصی در اقتصاد ندارد».

کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی های کابینه خود بر اهمیت روش مندی تصمیم گیری و سیاست گذاری در چارچوب های کارشناسی تأکید کرد و گفت: «اگر دولت نتواند از همه نیروهای توانای موجود علیرغم تمایلات سیاسی آنها استفاده کند موفق نخواهد بود. نه عضو کابینه ظاهرا از لحاظ سیاسی مخالف محسوب می‌شدند اما مانعی برای همکاری نبودند».

میرحسین افزود: «حدود 9 نفر از اعضای دولت وی در دوران جنگ جلساتی با خود داشتند و ظاهرا از نظر سیاسی مخالف بنده محسوب می‌شدند، اما همه آن‌ها در دولت نقش داشتند و بنده آن را مانعی برای همکاری نمیدانستم، به باور من این تنوع نیروها به ما کمک بسیاری در اداره امور می‌کرد، مسئله این بود کسی که عهده دار مسوولیتی می‌شود، صرف نظر از این که از کدام جناح باشد، آیا کارآمدی لازم را برای اداره امور دارد؟ تنها اگر گرایش‌های سیاسی به گونه ای غلظت پیدا می‌کرد که روی کارهای اجرایی و پیشرفت کشور اثر می‌گذاشت کار به جدایی می‌رسید».

وی در ادامه تأکید کرد: «هر اندازه که با اعتماد به نفس کار کنیم و بر روشهایی بنیادی که سال به سال عوض نشوند تکیه کنیم، راه حل‌های بهتری برای مسائل امروزمان پیدا خواهیم کرد».

موسوی در پایان این نشست درباره کانال‌های تلویزیونی خصوصی و واگذاری مسوولیت نیروی انتظامی به دولت سخن گفت و با اشاره به این که تصمیم گیری درباره هر دو مسئله پیش گفته در اختیار مقام معظم رهبری است، توضیح داد: «درباره رسانه‌های گروهی بحثی در روند مذاکرات بازنگری قانون اساسی در مجلس قانون اساسی سال 68 داشتم، من اعتقاد به آزادی کانال‌های تلویزیونی دارم، البته با نظارتی که مشکلات سیاسی یا اخلاقی به بار نیاورد، به باور من این امر یک ضرورت و نیاز توسعه کشور است و این موضوع نه عقیده کنونی، بلکه باور دیرینه من بوده که در سال 68 در مجلس بازبینی قانون اساسی به طور رسمی آن را اعلام کردم».

وی به طنز گفت: «البته برخی از دوستان گفتند که شما همه چیز را می‌خواهی دولتی کنی اکنون که یک چیز را ما می‌خواهیم دولتی باشد می‌گویی خصوصی باشد و بدین ترتیب این پیشنهاد رد شد».

موسوی متذکر شد: «من هنوز بر سر آن عقیده هستم، اما از نظر قانون اساسی محدودیت‌هایی وجود دارد و تبعیت از قانون اساسی باور بنیادین ماست و هر نوع راه حلی در این زمینه باید با این ملاحظه یافته شود».

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد